Wartburg

Wartburg was een automerk uit de DDR. Wartburg werd geproduceerd in Eisenach. In de fabriek waar eerder EMW’s werden gebouwd.

De Wartburg gold als een chique auto in de DDR. Dit omdat hij qua prijs duurder was (een Wartburg 353 koste zo’n 22.000 mark tegenover zo’n 12.000 mark voor een Trabant)  en qua in- en exterieur veel luxer was dan de Trabant.


Model 311

Vanaf 1956 is men begonnen met het produceren van de Wartburg. Het eerste type was de 311. Het model 311 was een doorontwikkeling van de IFA F9. Grote veranderingen zaten in de nieuwe carrosserie, een versterkte achteras en telescoopvering. In de loop van de jaren veranderde het type 311 steeds meer.


Model 353

De 312, 313, en 314 waren in feite weer doorontwikkelingen van de 311. Een grote verandering kwam bij de introductie van de Wartburg 353. Dit model is van 1965 tot 1988 gebouwd. Het standaard type 353 is tot 1975 geproduceerd. Daarna werd alleen nog de 353W gebouwd. De W-versie verschilde met de standaard 353 op o.a. de schijfremmen voor. De carrosserie bleef ongewijzigd. Van de 353 zijn er 356.330 stuks en van de 353W 868.860 stuks geproduceerd.


Model 353W

Een groot aantal Wartburgen zijn geëxporteerd naar andere landen. Ook in het Westen werd Wartburg verkocht. Nederland en de Scandinavische landen waren de grootste Westelijke afzetmarkten voor de Wartburg. Ook in Groot-Brittannië probeerde men de Wartburg 353 te slijten, echter dan onder de naam ‘Wartburg Knight’.  

Van 1988 tot 1991 kwam in de DDR de Wartburg 1.3 van de band af. De 1.3 was een modernere auto dan de 353. Naast uiterlijke veranderingen was de grootste en belangrijkste wijziging technisch. In de Wartburg 1.3 lag namelijk een in licentie gebouwde Volkswagen motor in. Bij deze nieuwe motor hoorde ook een nieuwe versnellingsbak.


Model 1.3

De 1.3 was voor veel DDR burgers onbetaalbaar. Koste een 353 nog zo’n 22.000 markt, kostte de 1.3 al 30.000 markt.

Reclamefilmpjes voor verschillende type's Wartburg 

 

 

Na de val van de muur nam Opel de fabriek over. Twee dagen na de Duitse hereniging liep de eerste Vectra van de band af. Tegenwoordig wordt in Eisenach nog de Corsa en de Astra geproduceerd.

Terug