Simson

De Simsonfabriek in Suhl kent een lange en roerige geschiedenis. De firma wordt in 1856 door twee Joodse broers, Löb en Moses Simson, opgericht. In de jaren voor de Eerste Wereldoorlog produceert het bedrijf van alles, van fietsen tot aan auto’s en van jachtwapens tot machinegeweren. Na de Eerste Wereldoorlog mag het bedrijf, als enigste bedrijf in Duitsland, onder het vredesvedrag van Versaille, machinegeweren produceren. 
Onder druk van de Nazi’s wordt de (Joodse) familie Simson uit het bedrijf gezet. De familie besluit uiteindelijk om naar de Verenigde Staten te vluchten. Het bedrijf krijgt een nieuwe naam: Berlin-Suhler Waffen- und Fahrzeugwerke Simson & Co. In 1939 wordt het bedrijf opgenomen in een nieuw bedrijf en krijgt het de naam: Gustloff-Werke – Waffenwerk Suhl.

Na de bevrijding door de Russen wordt een groot deel van de fabriek ontmanteld en naar Rusland verscheept. Met de materialen en machines die overbleven werd al snel weer begonnen met de productie van jachtwapens, kinderwagens en fietsen.
In die opbouw jaren na de Tweede Wereldoorlog krijgt het bedrijf nog verschillende namen.
In 1948 krijgt het de opdracht van de Sovjetleiding in Duitsland om een 250 cc viertakt motor te bouwen. Dit wordt de AWO 425.
Op 1 mei 1952 krijgt het bedrijf weer een nieuwe naam, VEB Fahrzeug und Gerätewerk Simson Suhl, en wordt het in het industrieverband voertuigbouw (IFA) opgenomen. Naast de AWO 425, later de Simsom 425, worden er ook brommers, snorfietsen en scooters gebouwd.
In 1964 wordt de motorenproductie in de DDR gebundeld in de MZ fabriek. Simsom gaat zich vanaf dat moment alleen nog richten op het bouwen van brommers en scooters. Echter vanaf 1968 gaat de fabriek samen een (jacht) wapenfabriek en krijgt het de naam VEB Fahrzeug- und Jagdwaffenwerk Ernst Thälmann Suhl. De naam Simson blijft als merknaam.

De brommers vonden Simsom waren in het begin niet populair onder de jeugd. In 1975 wordt er gestart met de bouw van de S-50. Het model S-50, dat op een kleine motor lijkt, werd in een korte tijd een grote rage onder de Oost-Duitse jeugd. Er werd dan ook gekscherend gezegd dat een jongen zonder een S-50 geen kans bij de meisjes had. 


De Simson S-50

De bekendste modellen van Simsom waren dan ook de brommers in de S-50 serie en de Schwalbe. De Schwalbe was dé scooter van de DDR. In de film ‘Good Bye Lenin’ rijdt de hoofdrolspeler, Alexander Kerner, regelmatig rond op een Schwalbe.  


De Simson Schwalbe

Ook bouwde Simson een gehandicaptenwagentje. Deze wagentjes zijn in feite overkapte, tweezits brommertjes. 


De Simson Duo

Na de eenwording met West-Duitsland wordt het bedrijf geprivatiseerd. Een aantal jaren is er nog geproduceerd. Maar in 2002 is het bedrijf failliet gegaan.

Terug