Reclame

 

Tegenwoordig kun je amper de straat op, radio luisteren of tv kijken zonder geconfronteerd te worden met reclame. In de loop van de jaren is het aantal reclameboodschappen flink gegroeid.
Dit was in de DDR ook niet anders. In de loop der jaren groeit ook het aantal reclameboodschappen in de DDR. Dit was uiteraard minder als in het Westen.

 
Reclame voor brillenglazen

Het grootste item waar in de DDR reclame voor gemaakt werd, was wel de politiek. Aan veel gebouwen hingen borden en spandoeken om de socialistische boodschap kenbaar te maken. Maar ook voor dagelijkse gebruiksproducten werd er reclame gemaakt.

 
Reclame voor een electrisch scheerapparaat. 

Hadden bedrijven eind jaren ’40, begin jaren ’50, nog saaie zakelijke logo’s, in de loop der jaren kwam hier een verandering in. Er werden zelfs mascottes ontwikkeld. De bekendste is hiervan is de mascotte van Minol (de staatsolie maatschappij).

Net als in het Westen wilde de jongeren in het Oosten ook graag ‘stoere’ kleding. Van bekende merken werden prints gemaakt op kledingstukken. Bekend is een scène uit de film ‘Good Bye Lenin’ waarin de hoofdrolspeler een shirt draagt met het MZ logo.

Ook op TV werd er reclame gemaakt voor allerlei gebruiksvoorwerpen. Zelfs voor auto’s en motoren. De grote vraag reist natuurlijk waarom er reclame gemaakt is voor auto’s, want hiervoor bestond een grote wachtlijst.

 
Reclame voor chocolade

Terug