MZ ETZ 125-150-250-251-301

 

In het voorjaar van 1981 komt de ETZ 250 op de markt. In 1985 komt de 125/150cc versie op de markt. De TS word van dan af aan ook niet meer geproduceerd. Vanaf 1988 wordt de ETZ 250 vervangen door de ETZ 251.

   

                                            ETZ 150                                                                                                ETZ 250

   

                                            ETZ 251                                                                                                ETZ 301

Vanaf 1983 probeerde de Duitse motorketen Hein Gericke MZ sterker op de West-Duitsemarkt te promoten. Er werd vooral gericht op de prijs. Voor 2.980 DM (ongeveer 1500 euro) was je al bezitter van ETZ 250. Dit was veel goedkoper dan een gemiddelde andere motor.

De ETZ is het meest gebouwde model van MZ. Er waren ook een groot aantal veranderingen ten opzichte van de TS; zo zaten er op de export modellen oliepompjes, zodat er geen mengsmering getankt hoefde te worden, schijfremmen en hij 12 volt. Een groot verschil tussen de 250 en de 251 is het model van de benzinetank.

Vanaf 1990, toen er echt geconcurreerd moest worden met Westerse motoren is men, grotendeels, van de tweetakttechniek afgestapt en heeft men 500cc viertaktmotoren bij de Oostenrijkse firma Rotax gebruikt.

 

 

ETZ 125

ETZ 150

ETZ 250

ETZ 251

ETZ 301

ETZ 500 R

Bouwjaar

1985-1990

1985-1990

1981-1989

1988-1991

1989-1991

1991

Aantallen

15.817 stuks

27.814 stuks

200.000 stuks

68.259 stuks

2.223 stuks

1.036 stuks

Vermogen

10 PK

11,5 PK

21 PK

21 PK

23 PK

27 PK

Max. snelheid

100 km/h

105 km/h

130 km/h

125 km/h

135 km/h

150 km/h

 Terug     Terug naar MZ