MZ ETS 125-150-250
De ETS 150
De wens voor een meer sportieve MZ rees eind jaren ’60. Echter de West-Europese importeurs hebben flink moeten lobbyen en druk moeten uitoefenen voordat men daadwerkelijk met de ontwikkeling van de ETS begon.
In 1969 begon de productie. Echter deze productie was duur,
veel materialen waren niet voorhanden in de DDR of in andere socialistische
staten. Hierdoor moesten de Oost-Duitse constructeurs zich wenden tot het
Westen.
Voor een Oost-Duits product in het algemeen en voor MZ in het bijzonder, zijn er
maar weinig ETS’en geproduceerd. Een groot deel van de productie werd geëxporteerd
naar het Westen. Met als koploper daar West-Duitsland.
Van het type ETS zijn ook een aantal bijzondere modellen geproduceerd. De ETS Escort is in kleine aantal gebouwd. Deze versie was bedoelt als begeleidingsmotor bij het vervoer van belangrijke personen. Verder zijn er nog een aantal ETS off the roads gemaakt. Deze zogenaamde ‘Gelände’ motoren maakten furore in de internationale Six Days trophee
|
ETS
125 |
ETS
150 |
ETS
250 |
ETS
Eskort |
Bouwjaar |
1969-1973 |
1969-1973 |
1969-1973 |
1969-1973 |
Vermogen |
10 PK |
11,5 PK |
19 PK |
19 PK |
Aantal |
4.000 stuks |
11.000 stuks |
16.275 stuks |
60 stuks |
Max. Snelheid |
100 km/h |
105 km/h |
130 km/h |
120 km/h |