MZ

MZ was het motormerk uit de DDR. In de begin jaren heeft ook EMW nog motoren geproduceerd, echter deze in begin jaren ’50 er op gehouden. De EMW fabriek is later de beroemde Wartburg gaan produceren. 
In de begin jaren van de DDR was het moeilijk om motoren te produceren in de motorenfabriek van Zchopau. Net als in veel andere fabrieken waren de effecten van de oorlog en de Sovjet bezetting groot. In die eerste jaren werd er nog geproduceerd onder de oude naam DKW. Later is er gekozen voor de naam Motorradwerk Zchopau (MZ).

MZ produceerde vooral lichte motoren, 125/150/250cc. Naast ‘losse’ motoren werden er ook veel motoren met zijspan gebouwd. De MZ is een zeer gedegen motor. Het Oost-Duitseleger en de Grenstroepen maakte veelvuldig gebruik van de verschillende MZ types.

In de latere jaren van de DDR waren het aantal motormerken beperkt; er reden een beperkt aantal motoren rond uit andere communistische landen zoals de Jawa uit Tsjecho-Slowakije en de Ural/Dnepr uit de Sovjet-Unie. Maar de boventoom voerde wel de eigen MZ. De meest bekende types zijn de ES, ETZ, TS en de TZ. 

Op 7 juli 1983 werd de twee miljoenste motor geproduceerd.

Ook in de motorsport, zowel de cross- als ook de racesport, heeft MZ een aantal overwinningen gehaald. Hierdoor raakte het merk, ook in het buiten steeds bekender. Veel motoren zijn naar het buitenland geëxporteerd, ook naar het Westen. Via de export van deze motoren, bemachtigde het regime buitenlandse (harde) valuta.

Modeloverzicht

RT 125

BK 350

ES 125-150-175-250-300

ETS 125-150-250

TS 125-150-250

ETZ 125-150-250-251-301-500

Sportmodellen

Bijzondere types

Twee reclamefilmpjes voor de MZ:

Terug