Multicar

Zoals de naam al doet vermoeden is de Multicar erg multifunctioneel. Het wagentje is een platform waarop veel opbouwen mogelijk zijn. Zo zijn er kiepwagens, sneeuwschuivers, vuilniswagen, transporters, en nog veel meer van te maken. De Multicar werd gebouwd in de VEB Fahrzeugwerk Waltershausen.

De oorsprong van de fabriek gaat terug naar 1920.  Dhr Ade begint in Waltershausen een fabriek in landbouwmachines, aanhangers en aanhangerkoppelingen.

Na de oorlog gaat de fabriek weer open. Vanaf 1948 is de fabriek genationaliseerd en krijg het de naam VEB Fahrzeugwerk Waltershausen. Tot 1956 produceren ze vooral agrarische aanhangers. 


De DK 3

Vanaf 1956 produceert de fabriek een op diesel aangedreven wagentje. Eerst de DK 3, maar vanaf 1958 met de M 21 de eerste echte Multicar. 


De M 21

In 1964 loopt de opvolger, de M 22, van de band. De M 22 is in feite een doorontwikkeling van de M 21. Tot 1974 worden er 42.500 stuks gebouwd. Een groot deel, 24.650 stuks, worden geŽxporteerd.


De M 22

In 1974 komt het nieuwe model, de M 24, op de markt. De M 24 is weer een verbetering van de M 22.  De M 24 is tot 1978 gebouwd. In totaal zijn er 25.600 uit de fabriek gekomen. Van de 25.600 zijn er zo'n 12.890 stuks geŽxporteerd. 


De M 24 met een sneeuwschuiver

Vanaf 1978 tot 1990 wordt het nieuwe model de M 25 geproduceerd. Vanaf 1985 wordt hij ook geleverd met aandrijving op alle wielen. 


De M 25  

Multicar is na de hereniging doorgegaan met produceren en ontwikkelen. Het bedrijf heeft zich van een volkseigen bedrijf ontwikkeld tot een winstmakend regulier bedrijf. Multicar is een van de weinige bedrijven uit de DDR waarbij deze doorstart is gelukt.

Terug