Deutsche Reichsbahn

De DDR had een dicht vertakt spoorwegnetwerk. In 1979 had de DDR 14.164 km spoor, waarvan slechts 1621 km geŽlektrificeerd was.  De Deutsche Reichsbahn was het spoorweggenootschap van de DDR. Ook na de val van de muur bleef de DR overeind. In 1994 zijn de DR en de DB samengevoegd. 


Leus op een stationsgebouw

De Deutsche Reichsbahn (DR), kent een lange geschiedenis. Op 1 april 1920 worden de spoorwegmaatschappijen van Pruisen, Sachsen, Beieren, Hessen, Baden, Mecklenburg-Schwerin, WŁrttemberg en Oldenburg samengevoegd tot de Deutsche Reichsbahn.
In de Tweede Wereldoorlog is de DR voor de Naziís erg belangrijk. De DR vervoerde heel veel soldaten, wapens en munitie. Daarnaast vormde de DR ook een schakel in de vernietiging van Joden en andere vervolgde groepen.

Na de oorlog wordt Duitsland, en dus ook de spoorwegen, opgedeeld in vier zones. Iedere zone had zijn eigen directie en materieel. Na de vorming van een Bizone (de samenwerking van de Engelse en Amerikaanse) ontstaat daar een groter spoorbedrijf.
Na de oprichting van de Bondsrepubliek Duitsland in 1949, gaan de spoorwegen in West-Duitsland samen in de Deutschen Bundesbahn. 

In de Sovjetzone, later in de DDR, bleef de Deutsche Reichsbahn bestaan. De DR had veel problemen. Zo waren de sporen erg verouderd. Een deel van de houten bielzen werden vervangen door betonnen bielzen. Echter door een fout in de samenstelling van het beton, waren ook deze snel versleten.


Goederenlocomotief


Het materieel zelf was verouderd. De DR heeft heel lang nog met stoomtreinen gereden. Na de val van de muur waren nog steeds stoomlocomotieven in dienst bij de DR. Zware diesellocs moesten uit de Sovjet-Unie komen. Dit koste weer veel geld. Middelzware diesellocs produceerde de Oost-Duitsers zelf. Maar door de alsmaar stijgende olieprijs, was het economisch niet verantwoord om geheel op diesel over te schakelen. Langzaam aan werd het spoorwegnetwerk geŽlektrificeerd. De elektriciteit voor de treinen konden de Oost/Duitsers zelf opwekken in hun bruinkoolcentrales.
Veel van de elektrische locs zijn ook vandaag de dag nog in gebruik.


Diesellocomotief

Met dank aan Fred Sandbergen voor de foto's!

Terug