Buitenlandse auto’s 

Naast Wartburgjes, Trabanten, AWO’s en IFA’s  reden er in de DDR ook auto’s van buitenlandse makelij. Deze auto’s waren voor de meeste normale arbeiders onbereikbaar. Het waren dan ook voornamelijk hooggeplaatste figuren en mensen met contacten waarvoor deze auto’s toegankelijk waren. Een groot deel van de buitenlandse auto’s werden geïmporteerd uit de Socialistische broederstaten.


Sleutelen aan een Lada

 

Overzicht van geïmporteerde automerken uit bevriende staten:
-Dacia (Roemenië),
-Lada (Sovjet-Unie), 
-Moskowitsch (Sovjet-Unie), 
-Saporoshez (Sovjet-Unie), 
-Wolga (Sovjet-Unie), 
-Zastava (Joegoslavië), 
-Polski-Fiat (Polen),
-Polonez (Polen),
-ZUK (Polen)
-Skoda (Tsjecho-Slowakije).

Maar, er werden ook auto’s geïmporteerd vanuit het westen.
Overzicht:
Peugeot (Frankrijk),
Volvo (Zweden),
Mazda (Japan),
Citroën (Frankrijk),
Renault (Frankrijk),
Ford (Verenigde Staten),
Fiat (Italië),
Volkswagen (West-Duitsland).

Deze Westerse wagens waren voor in Oost-Berlijn te zien. Het Oost-Duitse regime probeerde op deze manier het Oost-Berlijnse verkeersbeeld internationaler te laten lijken. Dit zou dan weer indruk moeten maken op de bezoekers van de hoofdstad.
Achter de import van deze westerse wagen zit vaak een (in deze tijd gezien) een leuk verhaal aan. Daarom ligt ik er een paar merken/types tussen uit.

Terug