De Barkas B 1000 was het busje van Oost-Duitsland.

De voorloper van de Barkas was de Framo van de Framofabriek in Hainichen. Deze fabriek werd in de DDR een Volkseigener betrieb (bedrijf in de handen van het volk) en toegevoegd bij de Industrievereinigung Fahrzeugbau (IFA). In 1958 werden een aantal fabrieken, waaronder ook die van Framo, samengevoegd tot de “VEB Barkas-Werke Karl-Marxstadt”.

De eerste Barkas werden in 1961 geproduceerd. In 1962 werd het busje op de voorjaarsbeurs in Leipzig voorgesteld. Hij reed rond met een 3 cilinder tweetaktmotor van 992 cm3 en een vermogen van 46 pk. De motor werd aan de voorkant geplaatst tussen de bestuurder en bijrijder. Door de vele type mogelijkheden zoals; busje, ambulance, pick-up, afsleepwagen, politiewagen, enz. was de Barkas goed inzetbaar. Bij de eerste introductie viel het, voor toentertijd, hoge laadvermogen van 1000 kg op.

Omdat hij simpel te bouwen was, was de Barkas robuust en betrouwbaar. Er was maar één serie aanduiding, echter er werden continu verbeteringen aangebracht. Zo kwam er in 1984 een benzine- en koelvloeistofmeter. In 1987 werd de klapdeur vervangen door een schuifdeur.

In 1987 werd er een klein feestje gevierd in Karl-Marxstadt, omdat in dat jaar de 150.000ste barkas van de band af liep.

In de herfst van 1989 word de eerste B1000-1 voorgesteld. Hij had net als de Wartburg 1.3 een 58 pk sterke viertaktmotor met 1272cm3 inhoud, die in licentie van VW werd gebouwd. Tot de beëindiging van de productie op 10 april 1991 werden er nog 1961 stuks gebouwd. Echter door roestproblemen aan de bodem, verdwenen veel van deze busjes.

Met het stoppen van de productie, kwam er een einde aan autobouw in de regio Frankenberg/Hainichen. De productielijnen werden gedemonteerd en zou in Rusland weer opgebouwd worden. Echter door financiële redenen ging dit project niet door en zijn de meeste machines vernietigd.

Tussen 14 juli 1961 tot 10 april 1991 kwamen er 177.701 Barkassen van de band.

   

De personenbus en de pick-up versie

  

De ambulance en de brandweerversie

Ook in de DDR deed de politie snelheidsovertreders beboeten.
De politie mat de snelheid met radarapparatuur. 
Op de achtergrond staat een Barkas van de Volkspolizei

Terug